Zmienne i wskaźniki w pracy licencjackiej i magisterskiej

Ostatnia aktualizacja 16 września 2024

Czasami w metodologii badań wymagane jest podanie zmiennych i wskaźników. To dosyć proste, o ile wiesz, o co chodzi. Jak dodać zmienne i wskaźniki do swojej pracy dyplomowej? Dowiesz się, gdy przeczytasz artykuł do samego końca.

Potrzebujesz szybkiej pomocy z rozdziałem metodologicznym lub badawczym?
Kliknij poniżej ⬇
–> Rozdział badawczy i metodologiczny. Pomoc w pisaniu
–> Pobierz wzory rozdziałów metodologicznych
–> Wzory rozdziałów badawczych

zmienne i wskaźniki w pracy licencjackiej i magisterskiej

Spis treści artykułu

Obejrzyj poniższe nagranie i dowiedz się:

  • Czym są zmienne w badaniach w pracach dyplomowych?
  • Jakie są rodzaje zmiennych w pracach licencjackich i magisterskich?
  • Czym różni się zmienna zależna od niezależnej?
  • Jakie są przykłady zmiennych zależnych?
  • Jakie są przykłady zmiennych niezależnych?
  • Czym są wskaźniki w badaniach?
  • Jak dobrać wskaźnik do zmiennej?
  • Jakie są rodzaje wskaźników?
  • Jakie są przykłady zmiennych i wskaźników?

E-book- Jak napisać pracę dyplomową w tydzień?okładka ebooka jak szybko napisac prace dyplomową?Pobieram teraz>>

Dlaczego ten e-book może Ci bardzo pomóc?

  1. 85 stron samych konkretów- materiał do błyskawicznego wykorzystania.
  2. Pokaże Ci jak zacząć już za 5 minut. Bez zastanawiania się i marnowania czasu.
  3. Pokonasz perfekcjonizm i przestaniesz okładać na później.
  4. Dowiesz się jak pisać pracę 10 razy szybciej, stosując metodę Magistra na 5.
  5. Uprościliśmy temat, jak tylko się dało. Zrozumiesz, nawet jak nigdy nie pisałeś żadnej pracy.
  6. Przeczytasz w godzinę. Już nie musisz marnować czasu na dojazdy na uczelnie i seminaria.
  7. Dostęp w 30 sekund. Materiał dostaniesz w prosto na maila.
  8. Dostajesz dostęp do wszystkich aktualizacji. Ten produkt to mój absolutny priorytet. Cały czas go ulepszam i dodaje nowe materiały.
  9. Dużo przykładów. Nie wymyślasz nic od nowa.
  10. Schematy i wzory działania. Prowadzimy Cię jak po sznurku.
  11. Dodatkowe ćwiczenia. Zaczniesz działać już na 5 minut.
  12. Za cenę 4 kaw w Żabce. 

Pobieram teraz>>

Zobacz mapę myśli do tego nagrania

Zmienne i wskaźniki mapa myśli

Jak nie chcesz oglądać filmiku, możesz przeczytać transkrypcje nagrania. Warto! Wrzuciliśmy sporo dodatkowych informacji ⬇⬇

Zmienne i wskaźniki w pracy dyplomowej

W przypadku badań empirycznych często istotnym ogniwem jest wskazanie zmiennych oraz wskaźników. Jest to bardzo pomocne podczas weryfikowania hipotez. Dlatego też to nagranie jest poświęcone tematyce zmiennych i wskaźników w pracy dyplomowej.

Zmienna w pracy dyplomowej- definicja trudna

Pewna kategoria zjawisk, których wielkość, intensywność, częstość występowania może ulec zmianie zależnie od okoliczności.

Zmienna w pracy dyplomowej – definicja trudna. Źródło: Zbigniew Skorny, ,,Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki. Przewodnik metodologiczny dla studiujących nauczycieli”. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984. Pobierz definicje do metodologii badań>>

Zmienna w pracy dyplomowej- definicja od Magistra na 5

Zmienna jest cechą, właściwością danego obiektu badawczego.

Zmienna w pracy licencjackiej i magisterskiej – definicja łatwa. Źródło: Magister na 5

przykładowe zmienne w pracy dyplomowej
Przykłady zmiennych w pracy licencjackiej i magisterskiej

Zmienna zależna i niezależna – najważniejszy podział zmiennych

Istotą badań jest wskazanie, jakie związki zachodzą pomiędzy poszczególnymi zmiennymi, stąd wynika pewien podział zmiennych. Najważniejsze z nich to: zmienna zależna i niezależna.

Rozdziały metodologiczne dostosowane pod ankietę

1. Administracja (POBIERAM )

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM )

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM )

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM )

5. Ekonomia (POBIERAM )

6. Logistyka (POBIERAM )

7. Marketing (POBIERAM )

8. Pedagogika (POBIERAM )

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM )

10. Psychologia (POBIERAM )

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM )

12. Resocjalizacja (POBIERAM )

13. Turystyka (POBIERAM )

14. Zarządzanie (POBIERAM )

15.  Kosmetologia (POBIERAM )

16. Dietetyka (POBIERAM )

17. Fizjoterapia (POBIERAM )

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM )

19. Prawo (POBIERAM )

20. Informatyka (POBIERAM )

21. Filologia polska (POBIERAM )

21. Filologia angielska (POBIERAM )

Rozdziały metodologiczne dostosowane pod wywiad

1. Administracja  (POBIERAM )

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM )

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM )

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM )

5. Ekonomia  (POBIERAM )

6. Logistyka (POBIERAM )

7. Marketing  (POBIERAM )

8. Pedagogika (POBIERAM )

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM )

10.Psychologia  (POBIERAM )

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM )

12. Resocjalizacja (POBIERAM )

13. Turystyka (POBIERAM )

14. Zarządzanie (POBIERAM )

15.  Kosmetologia (POBIERAM )

16. Dietetyka (POBIERAM )

17. Fizjoterapia (POBIERAM )

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM )

Rozdziały metodologiczne dostosowane pod analizę dokumentów

1. Administracja  (POBIERAM )

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM )

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM )

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM )

5. Ekonomia  (POBIERAM )

6. Logistyka (POBIERAM )

7. Marketing  (POBIERAM )

8. Pedagogika (POBIERAM )

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM )

10.Psychologia  (POBIERAM )

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM )

12. Resocjalizacja (POBIERAM )

13. Turystyka (POBIERAM )

14. Zarządzanie (POBIERAM )

15.  Kosmetologia (POBIERAM )

16. Dietetyka (POBIERAM )

17. Fizjoterapia (POBIERAM )

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM )

Dodatkowo.

1. Metodologia – do studium przypadku (POBIERAM )

2. Metodologia – do obserwacji (POBIERAM )

3. Metodologia – do eksperymentu (POBIERAM )

4. Najważniejsze definicje do rozdziałów metodologicznych. E-BOOK – 78 STRON
(POBIERAM )

Dlaczego warto? Przeczytaj ofertę>>

Rozdziały badawcze  pod ankietę

1. Administracja  (POBIERAM)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM)

5. Ekonomia (POBIERAM)

6. Logistyka (POBIERAM)

7. Marketing (POBIERAM)

8. Pedagogika (POBIERAM)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM)

10. Psychologia (POBIERAM)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM)

12. Resocjalizacja (POBIERAM)

13. Turystyka  (POBIERAM)

14. Zarządzanie (POBIERAM)

15.  Kosmetologia (POBIERAM)

16. Dietetyka (POBIERAM)

17. Fizjoterapia (POBIERAM)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM)

19. Filologia polska (POBIERAM )

20. Filologia angielska (POBIERAM )

21. Prawo (POBIERAM )

22. Informatyka (POBIERAM )

Rozdziały badawcze pod wywiad

1. Administracja (POBIERAM)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM)

5. Ekonomia (POBIERAM)

6. Logistyka (POBIERAM)

7. Marketing (POBIERAM)

8. Pedagogika (POBIERAM)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM)

10. Psychologia (POBIERAM)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM)

12. Resocjalizacja (POBIERAM)

13. Turystyka (POBIERAM)

14. Zarządzanie (POBIERAM)

15.  Kosmetologia  (POBIERAM)

16. Dietetyka (POBIERAM)

17. Fizjoterapia (POBIERAM)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM)

Rozdziały badawcze pod analizę dokumentów

1. Administracja (POBIERAM)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM)

5. Ekonomia (POBIERAM)

6. Logistyka (POBIERAM)

7. Marketing (POBIERAM)

8. Pedagogika (POBIERAM)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM)

10. Psychologia (POBIERAM)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM)

12. Resocjalizacja (POBIERAM)

13. Turystyka (POBIERAM)

14. Zarządzanie (POBIERAM)

15.  Kosmetologia  (POBIERAM)

16. Dietetyka (POBIERAM)

17. Fizjoterapia (POBIERAM)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM)

Inne metody badawcze

1.  Rozdział badawczy – metoda obserwacji (POBIERAM)

2. Rozdział badawczy – studium przypadku (POBIERAM)

3. Rozdział badawczy – eksperyment (POBIERAM)

4. Rozdział badawczy – monografia (POBIERAM)

Możesz zobaczyć darmowy rozdział badawczy>>

Zamówiony materiał otrzymasz w 60 sekund od wpłaty! Na maila. W plikach Google Docs, Doc, PDF.

Dlaczego warto? Przeczytaj ofertę>>

Zmienna niezależna w pracy dyplomowej- definicja

Zmienna, której wartości w analizie traktuje się jako dane i nie próbuje wyjaśniać.

Zmienna niezależna w pracy dyplomowej – definicja. Źródło: E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Zmienna niezależna- definicja od Magistra na 5

Zmienna niezależna:

  • Inna nazwa- wyjaśniająca, predykcyjna.
  • Zmienna niezależna to właściwość, która w badaniu nie ulega zmianie. Nie ulega wpływowi żadnej innej zmiennej.
  • Zmienna niezależna jest cechą przedmiotu, wyjaśniającą badane zjawisko i której wartości powodują zmiany w wartościach zmiennych zależnych.
  • W badaniu będziesz dokonywał tylko pomiaru zmiennej niezależnej, nie możesz ją manipulować.
  • Jej określona wartość, ma wpływ na wartości innych zmiennych.
  • Zmienne niezależne powodują zmiany w zmiennych zależnych.
  • Zmienna niezależna jest powiązana ze zmienną zależną i jest przyczyną zmian jej wartości.

Przykłady zmiennych niezależnych

  • Płeć,
  • wiek,
  • wykształcenie,
  • miejsca zamieszkania,
  • stan cywilny,
  • sytuacja zawodowa,
  • długość stażu pracy w zawodzie,
  • stan cywilny,
  • poziom dochodu,
  • warunki eksperymentu, czyli coś, co w badaniu nie ulega zmianie.

Zmienne niezależne mogą też dotyczyć kwestii bliżej związanych z problematyką badawczą, np.: 

  • Łączny czas zmagania się z daną chorobą pacjenta.
  • Czas, jaki minął od zabiegu.
  • Ilość dzieci.
  • Stopień zaburzeń depresyjnych.
  • Liczba komputerów w szkole.

Pytania dotyczące zmiennych niezależnych zamieszcza się w metryczce badań.

Zmienne niezależne-przykłady

Zmienna zależna w pracy dyplomowej- definicja

Zmienna, co do której zakłada się, że jest powodowana przyczynowo lub uzależniona od innej zmiennej.

Zmienna zależna w pracy dyplomowej – definicja. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Zmienna zależna w pracy dyplomowej- definicja od Magistra na 5

  • Inna nazwa- wyjaśniana, kryterialna.
  • Zmienna, którą będziesz wyjaśniał  w swoim badaniu. Będziesz też badał związki z tymi zmiennymi, od których one zależą.
  • Jest to zmienna podlegająca wpływom innych zmiennych w badaniu.
  • Jej wartość wynika z wartości zmiennej niezależnej.
  • Zmienne zależne stanowią skutek w danym badaniu.
  • Zmienne zależne w danym procesie, zdarzeniu, zjawisku, strukturze ulegają zmianom.

Wiem, że teraz możesz czuć się trochę zagubiony, więc podaję przykłady.

Przykłady zmiennych zależnych

  • Umiejętności,
  • wiedza na jakiś temat,
  • stan zdrowia badanej osoby,
  • nastawienie ucznia do szkoły,
  • sympatia do nauczyciela,
  • zainteresowanie (lub brak) danym przedmiotem,
  • cechy osobowości badanych.

Zmienne zależne- przykłady

Zmienne w badaniach

Przykłady zmiennych zależnych i niezależnych w badaniach

Zmienna zależna i niezależna w badaniach. Przykład 1.

Temat badania: Wiedza na temat zdrowego odżywania w zależności od płci.

Zmienną niezależną w tym przypadku będzie płeć – która jest stała i nie podlega wpływom innych zmiennych.

Zmienną zależną będą zachowania zdrowotne- które będą mierzone i sprawdzane podczas badania pod kątem zależności od płci.

 

Zmienna zależna i niezależna w badaniach. Przykład 2.

Temat badania: Wpływ płci na sprawność fizyczną.

Zmienna niezależna: Płeć.

Zmienna zależna: Sprawność fizyczna.

 

Zmienna zależna i niezależna w badaniach. Przykład 3.

Temat badania: Wpływ wykształcenia na znajomości języków obcych.

Zmienna niezależna: Wykształcenie.

Zmienna zależna: Znajomość języków obcych.

 

Zmienna zależna i niezależna w badaniach. Przykład 4.

Temat badania: Wpływ choroby refluksowej przełyku na jakość życia pacjentów.

Zmienna niezależna: płeć, okres chorowania na daną chorobę, częstotliwość hospitalizacji, sytuacja rodzinna.

Zmienna zależna: Jakość życia.

 

Zmienna zależna i niezależna w badaniach. Przykład 5.

Temat badania: Wpływ kofeiny na sprawność umysłową.

Zmienna niezależna: Ilość kofeiny dostarczonej do organizmu.

Zmienna zależna: Sprawność umysłowa.

Przykłady zmiennych zależnych i niezależnych

Kto uznaje, czy zmienna jest zależna, czy niezależna?

Autor badania uznaje określone zmienne za zależne lub niezależne.

Zmienna interweniująca w pracy dyplomowej

Zmienna interweniująca- to rodzaj zmiennej stanowiącej łączące ogniwo pomiędzy zmienną zależną i niezależną. Ta zmienna to czynnik wewnętrzny, który może modyfikować wpływ warunków zewnętrznych na zachowanie.

Przykłady zmiennej interweniującej:

  • fizjologiczne właściwości organizmu,
  • procesy motywacji,
  • samopoczucie osób badanych,
  • napięcie emocjonalne.

Kolejny etap to ustalenie wskaźników do zmiennych.

Przykład zmiennej interweniującej

Wskaźniki zmiennych- definicja trudna

Wskaźnik zdarzenia (własności) – Z to takie zdarzenie (taka własność) W, że stwierdzenie (jej) istnienia, pojawienia się lub stopnia intensywności bądź faktycznie jest wykorzystane jako przesłanka, bądź zasadnie nadaje się na przesłankę wnioskowania, iż w określonych przypadkach z pewnością, z określonym prawdopodobieństwem lub przynajmniej z prawdopodobieństwem wyższym niż przeciętne wystąpiło zdarzenie (własność) Z”

Wskaźniki zmiennych – definicja trudna. Źródło: S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985, s.165. Pobierz definicje do metodologii badań>>

Wskaźniki zmiennych- definicja łatwa

Wskaźnikiem będzie każda właściwość, fakt, wydarzenie, stan, objaw bądź proces, który jest możliwy do zaobserwowania i na podstawie którego można poznać, że wystąpiło określone zjawisko, bądź cecha.

Wskaźniki zmiennych – definicja trudna. Źródło: Magister na 5

3 rodzaje wskaźników zmiennych

Wskaźniki w oparciu, o które wnosimy o zajściu określonego zjawiska. Mogą być różnorodne. Wynika to z charakteru wskazywanego przez wskaźniki zjawiska i od typu związku, który łączy te wskaźniki z konkretnym zjawiskiem.

Wskaźniki empiryczne

Są stosowane wówczas, kiedy konkretne fakty mogą zostać zaobserwowane lub zadbane w sposób bezpośredni.

Są przydatne w wyrażaniu opinii społecznej. Wskaźnik opinii to wówczas wypowiedź badanej osoby na konkretny temat, czyli udzielona przez nią odpowiedź w ankiecie.

Wskaźnikiem empirycznym może być także np. alkomat świadczący o stopniu nietrzeźwości. Wynik badania alkomatem jednoznacznie wskazuje, czy osoba jest trzeźwa, czy też nie.

Wskaźniki definicyjne

Wynikają z definicji badanego zjawiska. Jeśli termin jest wyczerpujący, wskaźnik lepiej spełnia swoją rolę.

Na przykład, jeśli zmienną jest występowanie cukrzycy, wskaźniki definicyjne dobiera się na podstawie cech cukrzycy, znajdujących się w definicji tej choroby.

Wskaźniki inferencyjne

Nie definiują zjawiska wskaźnikowego, ale także nie są obserwowalne; o tym, iż określone zjawisko miało miejsce wnioskuje się w sposób pośredni.

Na przykład, zaczerwieniona twarz podczas publicznej wypowiedzi może świadczyć o tym, że osoba jest nieśmiała.

Przykłady wskaźników zmiennych

Jako przykłady wskaźników można wskazać, np.:

  • typ odpowiedzi,
  • konkretne zachowanie,
  • zaczerwienioną twarz,
  • poziom glukozy we krwi,
  • poziom IQ,
  • liczbę punktów otrzymaną w jakimś teście,
  • procent odpowiedzi, itp.

Zmienne i wskaźniki w pracy dyplomowej- podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższe nagranie wyjaśniało Ci trochę temat zmiennych i wskaźników.

Czy teraz jesteś w stanie wskazać zmienne i wskaźniki w swoim badaniu? Mam nadzieję, że tak, ale jeśli będziesz potrzebować pomocy, dawaj znać.

Pomoc przy badaniach w pracy dyplomowej

Potrzebujesz pomocy z rozdziałem metodologicznym lub badawczym?
Napisz»

Przygotowaliśmy bardzo dużo dodatkowych materiałów. Dzięki nim sam zrobisz badania w pracy dyplomowej.

Wzory rozdziałów metodologicznych»
Wzory rozdziałów badawczych»

Napisałem rozdział badawczy. Co dalej?

Naucz się pisać bez plagiatu. Sprawdź e-book:

E-book- Jak napisać pracę dyplomową w tydzień?okładka ebooka jak szybko napisac prace dyplomową?Pobieram teraz>>

Dlaczego ten e-book może Ci bardzo pomóc?

  1. 85 stron samych konkretów- materiał do błyskawicznego wykorzystania.
  2. Pokaże Ci jak zacząć już za 5 minut. Bez zastanawiania się i marnowania czasu.
  3. Pokonasz perfekcjonizm i przestaniesz okładać na później.
  4. Dowiesz się jak pisać pracę 10 razy szybciej, stosując metodę Magistra na 5.
  5. Uprościliśmy temat, jak tylko się dało. Zrozumiesz, nawet jak nigdy nie pisałeś żadnej pracy.
  6. Przeczytasz w godzinę. Już nie musisz marnować czasu na dojazdy na uczelnie i seminaria.
  7. Dostęp w 30 sekund. Materiał dostaniesz w prosto na maila.
  8. Dostajesz dostęp do wszystkich aktualizacji. Ten produkt to mój absolutny priorytet. Cały czas go ulepszam i dodaje nowe materiały.
  9. Dużo przykładów. Nie wymyślasz nic od nowa.
  10. Schematy i wzory działania. Prowadzimy Cię jak po sznurku.
  11. Dodatkowe ćwiczenia. Zaczniesz działać już na 5 minut.
  12. Za cenę 4 kaw w Żabce. 

Pobieram teraz>>

Zobacz, jakie materiały mogę Ci jeszcze zaproponować:
–> Sklep Magistra na 5

✔ Przygotuj wstęp
Wstęp do pracy dyplomowej. Jak go przygotować?

✔ Przygotuj zakończenie
Jak napisać zakończenie do pracy dyplomowej?

Nie zapomnij o prezentach!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Spis treści artykułu

Spis