Ostatnia aktualizacja 14 września 2024
Masz już najważniejsze założenia pracy, wiesz też, czego będzie dotyczyło Twoje badanie ankietowe. Stoisz przed wyborem sposobu na zebranie odpowiedzi respondentów i nie za bardzo wiesz, od czego zacząć? Pomogę Ci! Wystarczy tylko, że będziesz czytać dalej, a wszystko stanie się jasne jak słońce.
Potrzebujesz szybkiej pomocy z kwestionariuszem ankiety?
Kliknij poniżej
–> Pomoc z ankietą
–>Wzory ankiet
Zobacz, co jeszcze mogę Ci zaoferować
–> Pomoc z Twoją pracą licencjacką
–> Pobierz przykładową pracę licencjacką
Trik 1: Oferowanie czegoś w zamian za udział w ankiecie
Słuchaj, metod motywowania ludzi jest bardzo dużo. Oczywiście w pierwszej chwili nasuwa się chytra myśl, żeby rozdawać coś za wypełnienie ankiety. Może jakieś niedrogie, a smaczne cukierki? Wtedy ankiet będzie dużo. Jasne, ale czy warto?
Oczywiście, że nie warto. Nie jesteś politykiem, żeby przekupywać wszystkich po kolei. Tobie przecież zależy na opiniach ludzi, którzy znają się na wybranej przez Ciebie dziedzinie. Twój kwestionariusz ankiety będzie zawierał pytania mniej lub bardziej specjalistyczne.
Już widzisz, co zyskasz przekupstwem? Tylko nieprecyzyjne, rozmyte wyniki, których wartość naukowa będzie dyskusyjna. Potrzebujesz konkretów, a to może Ci dać tylko kompetentna osoba, znająca temat, na który będzie wypytywana.
Porzucamy pomysł z cukierkami. Czego innego ludzie mogliby chcieć w zamian za wypełnienie ankiety? Może coś związanego z samorozwojem? Strzał w dziesiątkę!
Respondent chętnie weźmie udział w badaniu, jeśli będzie mieć wrażenie, że dowie się czegoś nowego z tego badania.
To potwierdzona informacja. Nie chodzi tu o klepanie definicji, czy przepisywanie książek. Pozwól, że wytłumaczę to na przykładzie:
Stosowanie zwrotów typu:
Analiza poziomu wiedzy respondentów na temat…
Ocena znajomości respondentów w zakresie…
Może podnieść responsywność Twojej grupy badanej, ponieważ istnieje szansa na to, że podejdą oni do kwestionariusza jak do pewnego rodzaju quizu. Będą czuli, że sprawdzają się sami przed sobą, co może zostać zinterpretowane jako rozwijająca rozrywka.
Widzisz już? Nie proponuj respondentom jakiegoś trywialnego cukierka za udział w badaniu. Celując w obietnicę zaspokojenia ich potrzeb wyższych zdecydowanie więcej zyskasz, oferując badanym rozrywkę lub samorealizację. Niech po zakończeniu badania nie mają poczucia straconego czasu.
Trik 2: Dobra ankieta to podstawa
Zastanawiasz się, co sprawi, że ludzie chętnie wezmą udział w Twoim badaniu? Otóż kluczem jest ciekawy kwestionariusz. To zdecydowana podstawa, która decyduje o finalnej liczbie wypełnionych poprawnie ankiet.
Musisz zadbać o to, żeby osoba badana nie znudziła się wypełnianiem kwestionariusza ankiety. Wszystkie wskazówki znajdziesz w moich artykułach i autorskich materiałach.
Chwila… może nie masz pewności co do już stworzonych elementów Twojej pracy? Z tym też chętnie Ci pomogę, na przykład podczas indywidualnych konsultacji.
Tak się składa, że mam też w ofercie przykładowe materiały, które mogą pomóc Ci w przygotowaniu doskonałej ankiety, którą Twoi przyszli respondenci będą ochoczo wypełniać. Kto wie, może jeszcze Ci podziękują za możliwość udziału w badaniu…
Trik 3: Badaj zainteresowaną tematem grupę
Musisz wybrać odpowiednią grupę, którą będziesz badać. Powinno to być dostosowane do tematyki pracy, wtedy uzyskasz większy odzew.
Jeśli badasz rolę konkretnego systemu finansowania wydatków bieżących w firmie produkcyjnej, to ankieta powinna być skierowana do pracowników wybranej firmy lub osób, którym tematyka jest znajoma. Na przykład możesz wykorzystać ekonomiczne fora internetowe, portale, takie jak linkedin. Ważne, żeby trafić do ludzi z branży, której dotyczy Twoje badanie.
Po co to robić?
Same wyniki będą bardziej wartościowe dla Twoich badań, uzyskasz bardziej szczegółowe odpowiedzi. Wykluczysz ankiety, gdzie nie byłoby konkretnych odpowiedzi, bo Twoja grupa badana wie, o co jest pytana. Czyli celujesz w ludzi, potrafiących odpowiedzieć na pytania, które zadajesz.
Ludzie z reguły są bardziej zainteresowani badaniami, które dotyczą ich branży. Dlaczego to ważne? Ponieważ dzięki skierowaniu kwestionariusza do grona osób interesujących się danym zjawiskiem uzyskasz więcej wypełnionych ankiet zwrotnych.
Trick 4: Przebadaj dużo więcej osób niż potrzebujesz
Wszystko zależy od metody, na jaką zdecydujesz się podczas ankietowania. Tutaj wybór jest szeroki, bo możesz fizycznie zanieść kwestionariusze w konkretne miejsce i pilnować ludzi, którzy je wypełniają. W tym przypadku łatwiej o kontrolowanie liczby ankiet zwrotnych. Możesz także pokusić się o zrobienie ankiety internetowej, na przykład przez GoogleForms i pozostawić respondentom pełną swobodę.
W tym miejscu polecam Ci zapoznanie się z moim artykułem na temat tworzenia kwestionariuszy w GoogleForms.
->Jak zrobić ankietę do pracy dyplomowej w Google?
Jeszcze oczywiście zostają formy, takie jak: poczta, emaile czy ankietowanie przez pośredników. Korzysta się z nich rzadziej, ale oczywiście to Twoja decyzja, co wybierzesz.
Która metoda jest najlepsza?
To zależy od badania oraz od liczebności grupy. Jeśli badasz 50-100 osób, to poradzisz sobie z analizą papierowych kwestionariuszy, nie będzie to przyjemne, ale przy sporym nakładzie czasu dasz radę.
Jednak, badając 500 osób, lepiej byłoby odpuścić drukowanie niezliczonych egzemplarzy kwestionariuszy i przeprowadzić badanie w formie internetowej. To wygodniejsze z uwagi na potrzebny czas, wykorzystanie materiałów, a także bardziej ekologiczne rozwiązanie.
Grupę licealistów najłatwiej jest zbadać, przynosząc kwestionariusz na lekcję (np. godzinę wychowawczą), ponieważ wtedy masz pewność, że wszystkie osoby oddadzą Ci wypełnione ankiety. Z tych samych przyczyn badanie grupy pracowników danej firmy również będzie najbardziej efektywne, kiedy przekażesz kwestionariusze przełożonym.
Należy jednak pamiętać, iż na tego typu działania musisz mieć pozwolenie od szefa danej firmy lub dyrektora wybranej szkoły. Zwykle uzyskanie tego typu zezwolenia nie jest trudne.
Badanie skierowane do społeczności danego regionu (np. województwa), z uwagi na oczywiste trudności organizacyjne związane z wypełnianiem papierowych kwestionariuszy, lepiej jest przeprowadzić przez Internet. Uzyskasz wtedy wyniki sprawniej, możliwe, że program odwali za Ciebie robotę z liczeniem odpowiedzi.
To szybkie, proste i całkiem przyjemne. Możesz mi wierzyć, że nieważne jak bardzo lubisz uzupełniać rubryczki w Excelu, po 234 ankiecie to stanie się zmorą.
Obecnie, przez dłużącą się pandemię, zaleca się wykorzystywanie form ankietowania przez Internet. Jest to metoda, która ogranicza interakcje z ludźmi do minimum, więc jest bezpieczna w czasie zarazy. Miej to na uwadze.
Poza tym, dlaczego nie wykorzystać fajnego, darmowego narzędzia, które ułatwi Ci pracę i poda wyniki na tacy? Z kwestionariuszem internetowym ankieta przeprowadzi się sama, musisz ją tylko wypromować!
Szczera sugestia ode mnie: trzymaj się zasady „work the smart way, not the hard way”
Trik 5: Schludny kwestionariusz
Ładny wstęp tłumaczący kim jesteś, po co przeprowadzasz ankietę i co zrobisz z wynikami, zostanie zauważony przez badaną osobę. Może ją ostatecznie zachęcić do wzięcia udziału w ankiecie. Nie możesz tego pominąć!
Jednolita numeracja, równiutkie wypunktowania, przejrzysta czcionka na pewno wpłyną pozytywnie na odbiór Twojej ankiety. Podniosą one jakość odpowiedzi, ponieważ osoba badana zauważy, że poważnie podchodzisz do tematu swojego badania.
Więcej na ten temat w innych moich artykułach na temat pisania ankiet. Zawarłem tam dużo ważnych informacji na temat pisania zachęcającej ankiety.
->Ankieta do pracy licencjackiej i magisterskiej. Jak przygotować?
Poczytaj w wolnej chwili, bo zapewniam, że warto. Dysponuję też przykładowymi ankietami do bezpośredniego pobrania.
->Przykłady ankiet w pracy dyplomowej – 18 kierunków
->Wzory ankiet do prac dyplomowych
Jak uzyskać dużą grupę badaną krok po korku:
- Określ profil idealnego respondenta, wybrać dokładnie populację badaną
- Wybierz pasującą metodę na przeprowadzenie ankiety, która umożliwi Ci trafienie do Twojej grupy i skróci czas potrzebny na analizę wyników
- Promuj ankietę w miejscach, gdzie przebywają potencjalni respondenci
- Użyj różnych kanałów komunikacyjnych do promowania ankiety
- Daj respondentom odpowiedni czas na wypełnienie ankiet
- Uzbrój się w cierpliwość i czekaj na wyniki!
Coś jeszcze powinienem wiedzieć?
Jasne, jak to się mówi „the more you know”. Po pierwsze. Ludzie lubią mieć wybór i poczucie kontroli. Jak to wykorzystać w powiększaniu grupy badanej? No to słuchaj.
Twoja ankieta na samym początku ma checkboxa, w którym osoba badana może wybrać formę przeprowadzenia ankiety. Opcje to: spotkanie z ankieterem, rozmowa telefoniczna, ankieta przez internet, klasyczny kwestionariusz wysyłany pocztą.
Respondent wybierze najłatwiejszą i najszybszą formę, żeby nie tracić swojego czasu. To dobrze, też nie chcesz tracić czasu, ale przez to, że dałeś mu wybór na samym początku, poważniej podejdzie on do wypełniania ankiety. Zrobi to chętniej.
Kolejna rzecz. Ankieta nie może być za długa lub za trudna, bo osoby biorące udział w badaniu zrezygnują z jej wypełniania, jak się znudzą. Tego byśmy chcieli uniknąć, prawda?
Pamiętaj też, że później będziesz sprawdzać te odpowiedzi i analizować je. Po co sobie utrudniać przyszłą pracę i robić nudny bądź zbyt obszerny kwestionariusz ankiety.
Optymalna długość ankiety, którą respondent wypełni bez marudzenia to 15-20 pytań, łącznie z metryką.
Masz skupić się na najważniejszych kwestiach i zadawać zwięzłe pytania, nie wypytywać o niepotrzebne szczegóły.
Po trzecie. Daj ludziom czas na wypełnienie kwestionariusza. Logiczne wydaje się stwierdzenie, że im dłużej będzie trwać badanie, tym więcej ludzi się przebada. Pamiętaj jednak, żeby nie przeznaczać na zbieranie ankiet za dużo czasu.
Najlepiej ustal ze swoim promotorem, jaka próba byłaby najbardziej odpowiednia i do tej liczby dąż. Zresztą, jeśli będziesz mieć problem ze zbyt małą liczbą ankiet, zgłoś to promotorowi. Wspólnie jakoś sobie z tym poradzicie.
Rozjaśniłem Ci trochę w głowie? Mam nadzieję, że tak. Jeśli jednak miałbyś jakiekolwiek pytania dotyczące powiększania liczebności grupy badanej, skontaktuj się ze mną, na pewno jakoś Ci pomogę.
-> Konsultacje Magister na 5 – Kontakt
Wielka prośba
Przydał Ci się ten artykuł? Pomogłem Ci? Pomóż mi dotrzeć do innych osób, którym ta wiedza może pomóc. Jak to zrobić?
1. Udostępnij na FB
2. Podeślij znajomemu link mailem lub na Messengerze
3. Zostaw komentarz poniżej Możesz nawet ponarzekać. Dla mnie to zaszczyt, że przeczytałeś artykuł do końca.