Ostatnia aktualizacja 14 września 2024
Akty prawne w pracy licencjackiej lub magisterskiej- nie daj się opiniom studentów, którzy mówią, że to nieistotny element w bibliografii. Cytowanie aktów prawnych w pracach podnosi ich wartość naukową, a także świadczy o ich wiarygodnych fundamentach.
W tym artykule dowiesz się przede wszystkim, jakimi zasadami “rządzi się” zapis tej kategorii źródeł naukowych w bibliografii. Dowiesz się też o najpopularniejszych błędach w zapisie aktów w bibliografii, aby ich uniknąć w swojej pracy.
Potrzebujesz szybkiej pomocy z formatowanie pracy dyplomowej? ?♀️
–> Pomoc w formowaniu pracy licencjackiej i magisterskiej
–> Kurs formatowanie pracy dyplomowej
Pobierz prezent ?
–> Przykładowa praca licencjacka i planner pisania
–> Darmowy wzór rozdziału badawczego
–> Darmowy wzór rozdziału metodologicznego
Obejrzyj poniższe nagranie, a dowiesz się wszystkiego o aktach prawnych w bibliografii w pracy dyplomowej:
- Dlaczego akty prawne są tak ważne w pracach akademickich?
- Jakie cele ma umieszczanie aktów prawnych w bibliografii?
- Jaką kolejność stosować przy zamieszczaniu różnych aktów prawnych w bibliografii?
- Jakie błędy najczęściej popełniamy przy zapisywaniu aktów prawnych w wykazie bibliograficznym?
Akty prawne w pracy magisterskiej- wprowadzenie
W ramach wstępu chciałbym zwrócić Ci uwagę, że studenci wielu kierunków studiów, szukając bibliografii do swojej pracy, muszą pamiętać o aktach prawnych.
Do najważniejszych kierunków studiów, w których wykorzystanie dokumentów o charakterze prawno-regulacyjnym to “must have” w pracach licencjackich czy dyplomowych to:
- prawo (właśnie odkryłem Amerykę ?),
- administracja,
- politologia,
- ekonomia,
- bezpieczeństwo wewnętrzne,
- zarządzanie,
- kryminologia i resocjalizacja.
Tak naprawdę to ciężko jest znaleźć kierunek studiów, gdzie student mógłby napisać pracę licencjacką bez korzystania ze źródeł sięgających do aktów prawnych.
Praktycznie każda dziedzina życia publicznego jest określona przez różnego rodzaju regulacje prawne.
Akty prawne to ważny i obowiązkowy element każdej bibliografii pracy licencjackiej czy dyplomowej. Nadają jej profesjonalny i wiarygodny charakter. Świadczą o rzetelnych i solidnych fundamentach pracy. Często jest to standard akademicki wymagany na wielu uczelniach.
5 powodów, dla których stosuje się akty prawne w pracach dyplomowych
Umieszczanie aktów prawnych w bibliografii ma kilka istotnych zastosowań:
- Świadczy o rzetelności Twojej pracy. Wplatanie w Twoją pracę treści z aktów prawnych dowodzi jej wiarygodnych podwalin naukowych. Buduje zaufanie do Ciebie jako autora, badacza oraz Twojej analizy i wniosków z pracy popartych rzetelnymi źródłami.
- Daje możliwość weryfikacji źródeł. Cytowanie aktów prawnych umożliwia czytelnikom i recenzentom sprawdzenie źródeł, z których korzystałeś. Dzięki temu mogą oni samodzielnie ocenić ich wiarygodność i ich zgodność z Twoją interpretacją.
- Umożliwia śledzenie zmian w prawie. Prawo jest dynamiczne i ulega ciągłym zmianom. Cytowanie konkretnego aktu prawnego pozwala czytelnikom zrozumieć, jaki stan prawny obowiązywał w chwili pisania pracy.
- Ukazuje kontekst i interpretacje prawa w danym zagadnieniu. Cytowanie aktów prawnych umożliwia czytelnikom zrozumienie kontekstu prawno-regulacyjnego, w którym prowadzisz swoją analizę.
- Realizacja wymogów akademickich. Stosowanie pozycji bibliograficznych z prawa jest często wymagane na uczelniach wyższych, aby praca została zaakceptowana przez promotora i środowisko naukowe.
Jak zapisywać akty prawne w bibliografii?
Dostaję wiele zapytań na temat zapisywania aktów prawnych w bibliografii, dlatego powstał ten artykuł. Akty prawne to kategoria bibliografii, gdzie zasada kolejności alfabetycznej nie obowiązuje. Pewnie dlatego wynika tak wiele błędów i niejasności w zapisie pozycji bibliograficznych o charakterze prawo-regulacyjnym.
Akty prawne umieszcza się w bibliografii jako oddzielną kategorię, zwykle po literaturze zwartej i artykułach naukowych i przed źródłami internetowymi.
W systemie prawnym istnieje pewna hierarchia, która świadczy o randze różnych aktów prawnych:
- Hierarchię aktów prawnych najlepiej jest zobrazować w formie piramidy, na której szczycie znajduje się najważniejszy dokument w naszym kraju- konstytucja.
- Podstawę piramidy tworzą akty normatywne– których ranga jest najmniejsza, ich statut jest podrzędny w porównaniu z pozostałymi aktami znajdującymi się na tej grafice. Akty te wydawane są przez wojewodów i organy samorządów terytorialnych.
- Obok aktów normatywnych w piramidzie ulokowane są: statuty, deklaracje, niewiążące uchwały organizacji międzynarodowych.
Analogicznie zasadę hierarchii aktów prawnych stosujesz w bibliografii odnoszącej się do wykazu dokumentów prawno -regulacyjnych wykorzystanych w pracy.
Oto lista aktów prawnych ze względu na ich rangę w świetle prawa, które powinny pojawić się we wskazanej kolejności w wykazie bibliograficznym aktów prawnych. Na szczycie znajduje się konstytucja, potem ustawy, na końcu akty normatywne.
Wszystko dokładnie jest przedstawione na poniższym przykładzie.
Co robić w przypadku kilku aktów prawnych jednego rodzaju, tej samej rangi ważności jak np. ustawy czy rozporządzenia?
Najczęściej sprawdza się zasada kolejności chronologicznej aktów, czyli od najstarszego dokumentu do najmłodszego.
Czasami spotykam się z inną zasadą w opisywanej sytuacji. Drugi wariant zapisu kilku aktów prawnych o tej samej randze to kolejność alfabetyczna. Podobnie jak przy innych kategoriach bibliografii. Dlatego sprawdź zalecenia swojej uczelni, aby nie było zaskoczenia przy składaniu pracy.
Jak zapisywać akty prawne Unii Europejskiej w bibliografii?
W prawie Unii Europejskiej także obwiązuje hierarchia ważności aktów prawnych. Przedstawia je poniższy układ.
Na szczycie są akty prawa pierwotnego, czyli:
- Traktat o Unii Europejskiej,
- Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- Karta Praw Podstawowych UE,
- umowy międzynarodowe.
Następnie akty prawa wtórnego, takie jak:
- rozporządzenia,
- dyrektywy,
- decyzje.
Na samym dole są przepisy uzupełniające.
Podobnie jak w przypadku innych aktów prawnych, także te należy zapisywać w bibliografii w odpowiedniej kolejności wg rangi ważności, zaczynając od aktów prawa pierwotnego, a kończąc na przepisach uzupełniających.
Jak zapisywać akty prawne prawa międzynarodowego w bibliografii?
Jeszcze skrótowo przedstawie hierarchię aktów obowiązującą w prawie międzynarodowym, którą musisz zachować w bibliografii. Akty prawne są wypunktowane, zaczynając od ich statutu ważności:
- Traktaty (alfabetycznie lub chronologicznie),
- Uchwały organizacji międzynarodowych,
- Orzeczenia wg sądów międzynarodowych.
7 najczęściej popełnianych błędów przy umieszczaniu aktów prawnych w bibliografii
Poniżej przedstawiam Ci listę najpopularniejszych błędów popełnianych przez studentów podczas zapisu aktów prawnych w bibliografii. Gdy zapoznasz się z nimi, mam nadzieję, że łatwiej będzie Ci ich uniknąć i wykonanie bibliografii pójdzie Ci gładko jak kebab pożarty w 3 sekundy po dobrej imprezie.?
- Brak podania pełnego tytułu ustawy.
- Nieprawidłowa kolejność źródeł.
- Przeoczenie istotnych aktów prawnych.
- Brak spójności w formatowaniu.
- Brak numeracji ustaw w kolejności chronologicznej.
- Nieaktualne akty prawne.
- Brak informacji o publikacji w Dzienniku Ustaw.
Ważne jest, aby podczas tworzenia bibliografii uwzględnić wszystkie niezbędne informacje i zachować spójność w formatowaniu. Staranność i dbałość o poprawność bibliografii są istotne dla profesjonalnego wyglądu pracy naukowej.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że po zapoznaniu się z tym artykułem uświadomiłeś sobie, że wykorzystanie aktów prawnych w pracy wpływa na jej wartość naukową i podnosi jej rangę. Dla promotora jest to również informacja, że potrafisz interpretować akty prawne, a to bardzo istotna umiejętność zawodowa dla przyszłych pracodawców. Zastosuj wskazówki zawarte we wpisie, a ten element pracy powinien pójść Ci bezproblemowo.
Powodzenia!
Chciałbym dowiedzieć się więcej o formatowaniu. Masz coś dla mnie?
Sprawdź poniższe artykuły:
Formatowanie pracy dyplomowej. 17 najważniejszych elementów >>
Zrobiłem spis bibliografii w swojej pracy dyplomowej! Co jest kolejnym etapem pisania?
Dokończ formatowanie i przygotuj prace do sprawdzenia w JSA.
JSA – Jednolity System Antyplagiatowy. Wszystko, co musisz wiedzieć>>