Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej

Ostatnia aktualizacja 18 września 2024

Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej to doskonały pomysł na badania. Jeżeli szukasz łatwej metody badawczej, a nie możesz użyć ankiety, to wywiad jest idealny. Dlaczego? Czytaj ten artykuł do samego końca.

Potrzebujesz szybkiej pomocy z rozdziałem metodologicznym lub badawczym opartym na wywiadzie?
Kliknij poniżej ⬇
–> Badania w pracy dyplomowej. Błyskawiczna pomoc
–> Wzory rozdziałów metodologicznych opartego na wywiadzie
–> Wzory rozdziałów badawczych opartego na wywiadzie
–> Przykładowe wywiady z 18 kierunków

Zobacz, co jeszcze mogę Ci zaoferować ⬇
–> Pomoc z Twoją pracą licencjacką
–> Pobierz przykładową pracę licencjacką

 

wywiad w pracy licencjackiej

Spis treści artykułu

Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej. Definicja trudna

Wywiad – najogólniej biorąc – jest rozmową kierowaną, w której biorą udział co najmniej dwie osoby: prowadzący wywiad i respondent. Nie jest to konwersacja, lecz taka rozmowa, poprzez którą badający chce uzyskać od respondenta dane określone celem badań. Dlatego socjologowie słusznie wskazują na ten fakt, że jest to swoista metoda badań, w której zakłada się ścisłe współdziałanie ze sobą badającego i respondenta.

Wywiad jest pewnym procesem, w którym badający stara się oddziaływać na badanego stawianymi pytaniami i skłonić go do udzielenia wypowiedzi na temat będący przedmiotem badań .

Wywiad w pracy dyplomowej. Definicja trudna. Źródło: Janusz Sztumski, „Wstęp do metod i technik badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005

Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej. Definicja od Magistra na 5

Wywiad to sposób pozyskania informacji do swoich badań poprzez rozmowę, przeprowadzoną według określonego planu. Wywiad to dialog, który umożliwi Ci osiągnięcie postawionego celu badań.

Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej. Definicja łatwa. Źródło: Magister na 5

Wywiad jako metoda badawcza w pracy licencjackiej i magisterskiej

Bardzo możliwe, że wywiad do tej pory kojarzył Ci się z gadającymi głowami z telewizji. Albo z kłótniami przemądrzałych polityków.

Jeżeli obrzydła Ci telewizja, to pewnie zainteresowałeś się wywiadami z YouTube’a.

Twórcy takich kanałów, jak np. Expert w Bentleyu, 7 metrów pod ziemią, Nam Zależy – pokazują, jak powinno wyglądać rzetelne i niezależne dziennikarstwo. Jeżeli jeszcze tego nie widziałeś, to naprawdę polecam.

A może Ty chciałbyś wcielić się w rolę dziennikarza i przepytać ciekawego gościa?
Mam dobrą wiadomość! Ty także możesz zostać takim „minidziennikarzem”.

Wywiad sprawdza się doskonale jako metoda badawcza w pracy licencjackiej i magisterskiej

Kiedy warto zastosować wywiad w swojej pracy dyplomowej?

  • Gdy znasz jedną bardzo ciekawą osobę, z którą możesz porozmawiać – np. prezesa dużej firmy.
  • Gdy znasz osoby z wielkimi kompetencjami w danej dziedzinie, uznawanymi za ekspertów.
  • Potrafisz wejść w bezpośredni kontakt z badaną osobą i zbudować zaufanie. Dzięki temu uzyskasz bardziej szczere, precyzyjne oraz wyczerpujące odpowiedzi.
  • Gdy masz niewielką, ale ciekawą grupę badawczą. Maks. 5–15 osób, np. kierownicy działów firmy.
  • Gdy masz mało czasu. Wywiad przeprowadzisz w maks. 2 godziny.
  • Gdy do tematu badań podchodzisz bardzo ambitnie i potrzebujesz uzupełnić informacje, np. z ankiety.

Wzory wywiadów. 18 kierunków!!!

1. Administracja (POBIERAM ⬇)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM ⬇)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM ⬇)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM ⬇)

5. Ekonomia (POBIERAM ⬇)

6. Logistyka (POBIERAM ⬇)

7. Marketing (POBIERAM ⬇)

8. Pedagogika (POBIERAM ⬇)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM ⬇)

10. Psychologia (POBIERAM ⬇)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM ⬇)

12. Resocjalizacja (POBIERAM ⬇)

13. Turystyka (POBIERAM ⬇)

14. Zarządzanie (POBIERAM ⬇)

15. Kosmetologia (POBIERAM ⬇)

16. Dietetyka (POBIERAM ⬇)

17. Fizjoterapia (POBIERAM ⬇)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM ⬇)

Inne metody badawcze

Rozdziały metodologiczne dostosowane pod ankietę

1. Administracja (POBIERAM )

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM )

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM )

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM )

5. Ekonomia (POBIERAM )

6. Logistyka (POBIERAM )

7. Marketing (POBIERAM )

8. Pedagogika (POBIERAM )

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM )

10. Psychologia (POBIERAM )

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM )

12. Resocjalizacja (POBIERAM )

13. Turystyka (POBIERAM )

14. Zarządzanie (POBIERAM )

15.  Kosmetologia (POBIERAM )

16. Dietetyka (POBIERAM )

17. Fizjoterapia (POBIERAM )

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM )

19. Prawo (POBIERAM )

20. Informatyka (POBIERAM )

21. Filologia polska (POBIERAM )

21. Filologia angielska (POBIERAM )

Rozdziały metodologiczne dostosowane pod wywiad

1. Administracja  (POBIERAM )

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM )

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM )

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM )

5. Ekonomia  (POBIERAM )

6. Logistyka (POBIERAM )

7. Marketing  (POBIERAM )

8. Pedagogika (POBIERAM )

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM )

10.Psychologia  (POBIERAM )

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM )

12. Resocjalizacja (POBIERAM )

13. Turystyka (POBIERAM )

14. Zarządzanie (POBIERAM )

15.  Kosmetologia (POBIERAM )

16. Dietetyka (POBIERAM )

17. Fizjoterapia (POBIERAM )

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM )

Rozdziały metodologiczne dostosowane pod analizę dokumentów

1. Administracja  (POBIERAM )

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM )

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM )

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM )

5. Ekonomia  (POBIERAM )

6. Logistyka (POBIERAM )

7. Marketing  (POBIERAM )

8. Pedagogika (POBIERAM )

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM )

10.Psychologia  (POBIERAM )

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM )

12. Resocjalizacja (POBIERAM )

13. Turystyka (POBIERAM )

14. Zarządzanie (POBIERAM )

15.  Kosmetologia (POBIERAM )

16. Dietetyka (POBIERAM )

17. Fizjoterapia (POBIERAM )

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM )

Dodatkowo.

1. Metodologia – do studium przypadku (POBIERAM )

2. Metodologia – do obserwacji (POBIERAM )

3. Metodologia – do eksperymentu (POBIERAM )

4. Najważniejsze definicje do rozdziałów metodologicznych. E-BOOK – 78 STRON
(POBIERAM )

Dlaczego warto? Przeczytaj ofertę>>

Rozdziały badawcze  pod ankietę

1. Administracja  (POBIERAM)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM)

5. Ekonomia (POBIERAM)

6. Logistyka (POBIERAM)

7. Marketing (POBIERAM)

8. Pedagogika (POBIERAM)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM)

10. Psychologia (POBIERAM)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM)

12. Resocjalizacja (POBIERAM)

13. Turystyka  (POBIERAM)

14. Zarządzanie (POBIERAM)

15.  Kosmetologia (POBIERAM)

16. Dietetyka (POBIERAM)

17. Fizjoterapia (POBIERAM)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM)

19. Filologia polska (POBIERAM )

20. Filologia angielska (POBIERAM )

21. Prawo (POBIERAM )

22. Informatyka (POBIERAM )

Rozdziały badawcze pod wywiad

1. Administracja (POBIERAM)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM)

5. Ekonomia (POBIERAM)

6. Logistyka (POBIERAM)

7. Marketing (POBIERAM)

8. Pedagogika (POBIERAM)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM)

10. Psychologia (POBIERAM)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM)

12. Resocjalizacja (POBIERAM)

13. Turystyka (POBIERAM)

14. Zarządzanie (POBIERAM)

15.  Kosmetologia  (POBIERAM)

16. Dietetyka (POBIERAM)

17. Fizjoterapia (POBIERAM)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM)

Rozdziały badawcze pod analizę dokumentów

1. Administracja (POBIERAM)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM)

5. Ekonomia (POBIERAM)

6. Logistyka (POBIERAM)

7. Marketing (POBIERAM)

8. Pedagogika (POBIERAM)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM)

10. Psychologia (POBIERAM)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM)

12. Resocjalizacja (POBIERAM)

13. Turystyka (POBIERAM)

14. Zarządzanie (POBIERAM)

15.  Kosmetologia  (POBIERAM)

16. Dietetyka (POBIERAM)

17. Fizjoterapia (POBIERAM)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM)

Inne metody badawcze

1.  Rozdział badawczy – metoda obserwacji (POBIERAM)

2. Rozdział badawczy – studium przypadku (POBIERAM)

3. Rozdział badawczy – eksperyment (POBIERAM)

4. Rozdział badawczy – monografia (POBIERAM)

Możesz zobaczyć darmowy rozdział badawczy>>

Zamówiony materiał otrzymasz w 60 sekund od wpłaty! Na maila. W plikach Google Docs, Doc, PDF.

Dlaczego warto? Przeczytaj ofertę>>

E-book- Jak napisać pracę dyplomową w tydzień?okładka ebooka jak szybko napisac prace dyplomową?Pobieram teraz>>

Dlaczego ten e-book może Ci bardzo pomóc?

  1. 85 stron samych konkretów- materiał do błyskawicznego wykorzystania.
  2. Pokaże Ci jak zacząć już za 5 minut. Bez zastanawiania się i marnowania czasu.
  3. Pokonasz perfekcjonizm i przestaniesz okładać na później.
  4. Dowiesz się jak pisać pracę 10 razy szybciej, stosując metodę Magistra na 5.
  5. Uprościliśmy temat, jak tylko się dało. Zrozumiesz, nawet jak nigdy nie pisałeś żadnej pracy.
  6. Przeczytasz w godzinę. Już nie musisz marnować czasu na dojazdy na uczelnie i seminaria.
  7. Dostęp w 30 sekund. Materiał dostaniesz w prosto na maila.
  8. Dostajesz dostęp do wszystkich aktualizacji. Ten produkt to mój absolutny priorytet. Cały czas go ulepszam i dodaje nowe materiały.
  9. Dużo przykładów. Nie wymyślasz nic od nowa.
  10. Schematy i wzory działania. Prowadzimy Cię jak po sznurku.
  11. Dodatkowe ćwiczenia. Zaczniesz działać już na 5 minut.
  12. Za cenę 4 kaw w Żabce. 

Pobieram teraz>>


Na jakich kierunkach najlepiej stosować metodę wywiadu?

Mam dobrą wiadomość. Wywiad możesz zastosować na każdym kierunku. Nie wierzysz?

Zobacz przykłady zastosowania wywiadu na 18 kierunkach studiów»

Ankieta czy wywiad w pracy dyplomowej – co lepsze?

Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej może Ci się wydawać bardzo podobny do ankiety. Przecież w obu metodach Twój badany odpowiada na pytania. Tylko ankietę wypełnia sam, a wywiad przeprowadzasz w cztery oczy poprzez bezpośrednią rozmowę.

Największa różnica dotyczy zadawanych pytań. W ankiecie możesz dać nawet 30 pytań. W większości są to pytania zamknięte z sugerowanymi odpowiedziami. Dajesz tylko 2–3 pytania otwarte.

W wywiadzie zadasz zazwyczaj do 10 pytań i to wystarczy. Są to pytania otwarte, zachęcające do szczerych i wyczerpujących odpowiedzi.

Dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi, co jest lepsze. Ankieta jest lepsza, gdy chcesz przebadać szerszą zbiorowość na poziomie bardziej ogólnym. Wywiad jest lepszy, gdy chcesz przepytać kilka bardzo wyróżniających się jednostek.

Przykładowo:

Ankieta: uczniowie, rodzice, nauczyciele, studenci, szeregowi pracownicy itp.
Wywiad: laureaci konkursów szkolnych, dyrektorzy, prezesi, biznesmeni, artyści, naukowcy itp.

Czyli:
Ankieta: jakaś określona i liczna zbiorowość, o cechach typowych.
Wywiad: mniej liczna elita społeczna, intelektualna, biznesowa itp.

Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej – przykłady

Zawsze dobrze mieć konkretne przykłady. Przyspieszy to Twoją pracę. Zobacz poniżej.

Przykłady rozdziałów metodologicznych z wywiadem

1. Administracja  (POBIERAM )

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM )

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM )

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM )

5. Ekonomia  (POBIERAM )

6. Logistyka (POBIERAM )

7. Marketing  (POBIERAM )

8. Pedagogika (POBIERAM )

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM )

10.Psychologia  (POBIERAM )

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM )

12. Resocjalizacja (POBIERAM )

13. Turystyka (POBIERAM )

14. Zarządzanie (POBIERAM )

15.  Kosmetologia (POBIERAM )

16. Dietetyka (POBIERAM )

17. Fizjoterapia (POBIERAM )

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM )

Przykłady rozdziałów badawczych z wywiadem

1. Administracja (POBIERAM)

2. Bezpieczeństwo wewnętrzne (POBIERAM)

3. Pedagogika. Edukacja przedszkolna (POBIERAM)

4. Pedagogika. Edukacja wczesnoszkolna (POBIERAM)

5. Ekonomia (POBIERAM)

6. Logistyka (POBIERAM)

7. Marketing (POBIERAM)

8. Pedagogika (POBIERAM)

9. Pielęgniarstwo (POBIERAM)

10. Psychologia (POBIERAM)

11. Ratownictwo medyczne (POBIERAM)

12. Resocjalizacja (POBIERAM)

13. Turystyka (POBIERAM)

14. Zarządzanie (POBIERAM)

15.  Kosmetologia  (POBIERAM)

16. Dietetyka (POBIERAM)

17. Fizjoterapia (POBIERAM)

18. Finanse i rachunkowość (POBIERAM)

Jak opracować wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej

To bardzo proste. Musisz wykonać 3 kroki, które przedstawia poniższy rysunek (kliknij rysunek, by powiększyć).

Jak stworzyć poprawny wywiad

1. Określ cel i problematykę swojego wywiadu

Wyobraź sobie, że prowadzisz wywiad ze wspaniałym ekspertem. Świetnie się rozmawia. Czujesz, że nawiązaliście nić porozumienia. Jest między Wami flow niczym między zakochanymi nastolatkami. Teraz uważaj. Możesz bardzo łatwo popłynąć w rozmowie.

Dlatego nigdy nie zapominaj o celu swojego wywiadu!

Pamiętaj, po co spotkałeś się z daną osobą i jakie informacje chcesz dokładnie uzyskać. Jeżeli ich nie dostaniesz, wywiad będzie tylko luźną, towarzyską pogawędką, z której nic nie wynikło.

Cele i problematykę wywiadu opisz wcześniej w metodologii badań.

Zobacz przykładową metodologię badań do wywiadu»

2. Ustal szczegółową listę pytań, które będą główną treścią rozmowy

Czyli po prostu przygotuj kwestionariusz wywiadu. I pamiętaj – pytania formułuj tak, abyś mógł uzyskać niezbędne Ci informacje.
Do tego tematu przejdziemy później, teraz zobacz przykładowe kwestionariusze wywiadu.

Przykłady kwestionariuszy wywiadu»

3. Wywołaj pozytywną i szczerą motywację do wypowiedzi

To temat rzeka. Wiadomo wywiad to bardzo osobista forma. Jak osoba Ci zaufa, to możesz liczyć na ciekawe i szczere odpowiedzi.

Musisz pokazać, że jesteś fajnym człowiekiem. Przygotuj się do rozmowy. Pokaż zainteresowanie i znajomość tematu.

Dowiedz się jak najwięcej o Twoim badanym. Poznaj jakieś ciekawostki z jego życia, poznaj jego branżę. Obejrzyj inne wywiady, w których wziął udział. Zacytuj jego najlepsze słowa. W ten sposób zyskasz przychylność.

Jakie są rodzaje wywiadów w pracy licencjackiej i magisterskiej?

Teraz opowiem Ci krótko o rodzajach wywiadów w pracach dyplomowych. Powiem Ci, co warto stosować, a co nie.

1. Wywiad skategoryzowany w pracy dyplomowej

Standard. Najczęściej stosowany rodzaj wywiadu. Zadajesz tylko pytania, które wcześniej zapisałeś w kwestionariuszu wywiadu. Nie improwizujesz i nie pytasz o nic więcej.

Czy warto stosować?
Tak, szczególnie jeżeli robisz ten sam wywiad z kilkoma osobami. Umożliwi to łatwe porównanie wyników. Nie bądź jednak zaciekłym wyznawcą tego sposobu.

Jeżeli w trakcie rozmowy ciśnie Ci się na usta jakieś pytanie dodatkowe – śmiało je zadaj.

2. Wywiad nieskategoryzowany w pracy dyplomowej

Idziesz na rozmowę na kompletnym luzie. Przygotowujesz tylko ogólny plan rozmowy i kilka zagadnień, które poruszysz.

Nie przestrzegasz kolejności pytań, dając się wciągnąć w karuzelę rozmowy. Możesz także zadawać dowolne pytania dodatkowe, które wpadną Ci do głowy w trakcie rozmowy.

Czy warto stosować?
Nie, chyba że jesteś megadoświadczonym redaktorem i przeprowadziłeś już setki wywiadów. W innym przypadku nie osiągniesz celu badań, a wywiad stanie się pogawędką o niczym.

W najlepszym przypadku. W najgorszym zje Cię stres, zapomnisz, jak się nazywasz, i nie będziesz w stanie zadać nawet jednego pytania. Twój badany stwierdzi, że się nie przygotowałeś i pozostanie tylko niesmak.

3. Wywiad jawny w pracy dyplomowej

Informujesz badanych o tym, że prowadzisz wywiad. Czyli pytasz badanego, czy zgodzi się na wywiad, który opublikujesz w pracy dyplomowej. Tak po prostu, bez żadnych podchodów.

Czy warto stosować?
Tak. Moim zdaniem to jedyna dopuszczalna forma w pracy dyplomowej.

4. Wywiad ukryty w pracy dyplomowej

Nie informujesz badanego, że prowadzisz wywiad. Nie mówisz o celach i przedmiocie rozmowy. Udajesz luźną przyjacielską pogawędkę, ale tak naprawdę chcesz uzyskać interesujące informacje.

Tę metodę stosuje się przy tematach drażliwych lub takich, gdzie rola społeczna badanego każe mu odpowiadać w określony sposób.

Przykład 1
Luźno sobie rozmawiasz z burmistrzem gminy Pszczyny Nieduże, tak niby przypadkowo pytając go o korupcję w urzędzie. I czy może on też czasami „bierze w łapę”.

Przykład 2

W sobotę na grillu przy piwku rozmawiasz z sąsiadem policjantem i niby przypadkowo pytasz go, czy łamie przepisy ruchu drogowego. A potem opiszesz to w swojej pracy. HEHE ?

Czy warto stosować?
Nie. Jesteś za cienki, aby bawić się w detektywa. Twój obiekt badawczy szybko wykryje podstęp i narazisz się tylko na ośmieszenie. W określonych środowiskach możesz nawet, mówiąc po chamsku – dostać w ryj ??

5. Wywiad indywidualny w pracy dyplomowej

Prowadzisz wywiad tylko z jednym badanym.

Czy warto stosować?
Tak. Jeżeli zbudujesz zaufanie i zadbasz o dobrą atmosferę, badany powie Ci więcej. Ten rodzaj wywiadu pozwala na poruszanie bardziej osobistych kwestii.

6. Wywiad zbiorowy w pracy dyplomowej

W Twoim badaniu uczestniczy jednocześnie kilka osób. Np. grupa kierowników, nauczycielki, dyrektorów itp. Uzyskujesz wtedy informacje obszerne i bardziej obiektywne.

Czy warto stosować?
I tak, i nie. Zebranie grupy w jednym miejscu, o jednym czasie to dodatkowe zamieszanie i marnowanie czasu. Wywiadom zbiorowym towarzyszą emocje, które zmniejszają wiarygodność badań.

Dlatego, jeżeli masz grupę do 10 osób, lepiej z każdą osobą przeprowadzić wywiad indywidualny.

Wywiad ekspercki w pracy dyplomowej

Niezależnie, jaki rodzaj wywiadu wybierzesz, dąż do tego, aby był to wywiad ekspercki. Szukaj respondenta, o którym wiadomo, że ma dużą wiedzę o przedmiocie badania, jest specjalistą w tej dziedzinie.

I szukaj zawsze praktyków danej dziedziny. Teorię każdy może przeczytać sobie w Wikipedii. Liczy się praktyka.

Kogo wybrać do wywiadu? Przykład 1

Nauczyciela przedsiębiorczości z lokalnego liceum czy Wujka Janka, który ma 4 budki z lodami i 2 z kebabami?

Wynik: Wujek Janek

Kogo wybrać do wywiadu? Przykład 2

Doktora wykładającego teorię zarządzania na prywatnej uczelni w małym miasteczku czy Adama – właściciela dużego autoryzowanego serwisu Audi w 200-tysięcznym mieście?

Wynik: Adam

Zachowując pełen szacunek dla teoretyków – wybieraj praktyków. Przecież piszesz rozdział badawczy.

Kwestionariusz wywiadu w pracy licencjackiej i magisterskiej – definicja

Kwestionariusz wywiadu to spis pytań, opracowanych i ułożonych celowo. Dzięki temu masz powtarzalność i porównywalność wywiadów.

Przykład: Przeprowadzasz wywiad z 10 kierownikami. Każdemu zadajesz te same pytania. Dzięki temu porównasz łatwo odpowiedzi kierownika produkcji z kierownikiem marketingu.

Kwestionariusz wywiadu nigdy nie jest do końca zamknięty. Jeżeli z kimś Ci się świetnie rozmawia i nasuwają się dodatkowe pytania – zadawaj je!

Jakie pytania zadawać w kwestionariuszu wywiadu w pracy licencjackiej i magisterskiej?

Podczas konstruowania pytań pamiętaj o 3 najważniejszych zasadach.

1. Odpowiednia treść pytań

  • Zadawaj trafne pytania. Pytaj tylko o to, co zamierzasz uwzględnić w swoim badaniu. Zawsze miej przed oczami cel swoich badań.
  • Dostosuj pytania do wiedzy odpowiadającego. Dyrektora marketingu nie pytaj o to, ile firma kupuje papieru toaletowego. Dyrektora generalnego nie pytaj o pierdoły – jego czas jest naprawdę bardzo cenny. Itp.
  • Nie zadawaj pytań o zdarzenia bardzo odległe w czasie. Badany już dawno o nich zapomniał.
  • Raczej unikaj bardzo kontrowersyjnych pytań. Badany aż tak Ci nie zaufa. A nawet jeśli, to umieszczając te pytania w swojej pracy, możesz obrazić promotora, recenzenta, woźną, Pana Kazia z portierni itp. A wtedy problem masz jak w banku. Ogólnie w pracy dyplomowej unikaj kontrowersji.

2. Odpowiednia forma pytań

  • Zadawaj zrozumiałe pytania. Twój badany naprawdę nie ma czasu domyślać się, o co Ci chodzi.
  • Zadawaj pytania w języku zbliżonym do języka, używanego przez badanego. Stosuj język służbowy do służbistów. Stosuj język luzacki do luzaków. W ten sposób szybko nawiążesz porozumienie.
  • Nie zadawaj dwuznacznych, podchwytliwych pytań. Badany w najlepszym przypadku Cię wyśmieje, a w najgorszym – podziękuje za wywiad.
  • Nie sugeruj odpowiedzi. Po to pytasz, aby poznać pogląd badanego, a nie narzucić swój tok myślenia.

3. Odpowiednia kolejność i liczba pytań

  • Zaczynaj od pytań łatwiejszych na rozgrzewkę, potem stopniowo przechodź do trudniejszych.
  • Unikaj chaosu. Każde pytanie niech dotyczy jednego zagadnienia.

Kwestionariusz wywiadu w pracy licencjackiej i magisterskiej – przykłady

Zawsze dobrze mieć jakieś materiały przykładowe, stanowiące wzór i inspirację do napisania swoich. Metodę wywiadu bardzo lubimy, dlatego przygotowaliśmy sporu przykładów.

Zobacz przykładowe kwestionariusze wywiadu»
Zobacz rozdziały badawcze z wywiadem»
Zobacz metodologię z wywiadem»

Co wpływa na powodzenie wywiadu w pracy dyplomowej?

Możesz zadać nawet najlepsze pytania, a wywiad okaże się klapą.
Dlaczego? Sukces lub porażka zależy od Twojego rozmówcy. Już wyjaśniam.

Z jaką osobą najlepiej przeprowadzić wywiad do pracy licencjackiej lub magisterskiej?

Przeprowadź wywiad z osobą, która:

  • Jest ciekawa danego tematu. Najlepsi są prawdziwi pasjonaci danej dziedziny. Często potrafią mówić na dany temat godzinami.
  • Chce Ci pomóc. Czyli po prostu fajna osoba, która bezinteresownie z Tobą porozmawia i udzieli ciekawych informacji. Tu może być ciężko, bo eksperci to zazwyczaj bardzo zapracowane osoby, które cenią swój czas. Zawsze możesz obniżyć poprzeczkę i zamiast menadżera wysokiego szczebla z korporacji, wybrać swojego wujka, który ma firmę hydrauliczną zatrudniającą 10 osób. Taki wywiad może być nawet lepszy.
  • Lubi rozmawiać. Mówiąc kolokwialnie osoba gadatliwa, powie Ci po prostu więcej niż mruk cedzący każde słowo. I takie osoby wybieraj. Jednocześnie unikaj osób mających tak zwaną „sraczkę werbalną”, które mówią bardzo dużo, ale nic na temat.
  • Przez wywiad chce się wyróżnić lub wypromować. Pewnie nie masz kanału na YouTubie z 200 tys. subskrypcji, więc raczej nie przyciągniesz osób medialnych z czołówki polskich ekspertów. Ale dla wielu osób, samo to, że będziesz chciał z nimi przeprowadzić wywiad, to wielkie połechtanie ego. Weź to pod uwagę przy szukaniu chętnych.
  • Ma ciekawość poznawczą. Po prostu szukaj osób ciekawych świata, ludzi otwartych na nowe doświadczenia. Do wywiadu nie zapraszaj buców, których świat zatrzymał się na pracy w fabryce i wieczornym piwku przed telewizorem.

Z jakimi osobami nie przeprowadzać wywiadu do pracy dyplomowej?

Nie przeprowadzaj wywiadu z osobą, która:

  • Nie lubi się wysilać, jest leniem. Za dużo Ci nie powie, najwyżej kilka truizmów, które sam znajdziesz w Internecie w 5 minut. Czyli 65-letni dyrektor wiejskiej szkoły przyspawany do stołka to raczej słaby pomysł.
  • Boi się własnego cienia. Nie wybieraj rozmówcy, który boi się konsekwencji wynikających z udzielenia wywiadu. Tak jak wyżej. Nie powie Ci nic ciekawego, bo się boi.
  • Jest drażliwa na punkcie tematu wywiadu. Ponieważ wywiad szybko zamieni się w kłótnię. Unikaj ludzi fanatycznych, zawziętych wyznawców jednej teorii. Z nimi nie ma żadnej rozmowy.
  • Zasłania się brakiem kompetencji. Wybieraj osoby, które są za coś odpowiedzialne. I nie wypierają się tej odpowiedzialności.
  • Do której jesteś źle nastawiony. Jak kogoś bardzo nie lubisz, to z nim nie gadaj. Proste? Ta osoba to szybko wyczuje, a Ty zniekształcisz wyniki wywiadu.
  • Chce się pokazać z jak najlepszej strony. Unikaj chwalipięt, osób, które prawie nic nie zrobiły, a muszą się koniecznie chwalić. Wójt, który przez 8 lat wybudował 500 metrów chodnika, to zły rozmówca.
  • Znalazła się w całkiem nowej sytuacji społecznej lub zawodowej. Osoba, która dyrektorem dużej instytucji jest od 2 miesięcy, słabo nadaje się do wywiadu. Ona sama jeszcze dobrze nie ogarnia swoich działań, więc nic ciekawego Ci nie powie. Zostaw ją w spokoju.

Aby lepiej zapamiętać przedstawione powyżej informacje, spójrz na poniższy rysunek (kliknij rysunek, by powiększyć):

Z kim najlepiej przeprowadzić wywiad, a kogo unikać

Przykładowy rozdział badawczy z wywiadem

Zastanawiasz się, jak powinien wyglądać Twój rozdział badawczy z wywiadem?

Ja polecam klasyczny schemat, jak poniżej:

3.1. Charakterystyka badanych osób
Dajesz tutaj ogólną charakterystykę badanej osoby (osób). Skrótowo przedstawiasz cechy, które mogą mieć wpływ na wyniki badania.

3.2. Wyniki badań
W tym podrozdziale omawiasz kolejne pytania, wypowiedzi respondenta (respondentów) na każde pytanie. Na końcu robisz ich podsumowanie i krótką analizę.

3.3. Wnioski
Opisujesz wnioski i spostrzeżenia, najważniejsze informacje związane z analizą wypowiedzi respondenta (respondentów). Najlepiej będzie, jak wnioski przedstawisz w punktach.

Chcesz wiedzieć więcej i nauczyć się pisać rozdział badawczy z wywiadem?

Polecam Ci przykładowe rozdziały. Tam dostaniesz cały schemat pisania krok po kroku. Naprawdę konkret materiał. Tysiące zadowolonych studentów nie może się mylić ?


Przykładowe rozdziały badawczy – wywiad»


Czy warto wybrać metodę wywiadu w pracy licencjackiej?

Tak, szczerze polecam Ci zrobienie wywiadu do swojej pracy.

Wywiad zajmuje drugie miejsce w rankingu polecanych przez Magistra na 5 metod badawczych.

Łatwy, szybki, ciekawy. Te 3 argumenty powinny Ci wystarczyć, aby zdecydować. My także dobrze znamy tę metodę badawczą. Mamy dużo materiałów i zawsze możesz liczyć na naszą pomoc.

Wywiad w pracy licencjackiej i magisterskiej. Pomoc przy badaniach

Potrzebujesz pomocy z rozdziałem metodologicznym lub badawczym?
Wypełnij formularz»

Przygotowaliśmy bardzo dużo dodatkowych materiałów. Dzięki nim sam zrobisz wywiad w pracy licencjackiej lub magisterskiej.

Albo zastanowisz się nad wyborem innej metody badawczej ?

Zobacz wzory rozdziałów metodologicznych plus materiały premium»
Zobacz wzory rozdziałów badawczych plus materiały premium»

Jeżeli dalej masz wątpliwości, napisz. Wspólnie rozwiążemy Twój problem.

Napisałem rozdział badawczy. Co dalej?

Naucz się pisać pracę. Sprawdź kultowy e-book:

E-book- Jak napisać pracę dyplomową w tydzień?okładka ebooka jak szybko napisac prace dyplomową?Pobieram teraz>>

Dlaczego ten e-book może Ci bardzo pomóc?

  1. 85 stron samych konkretów- materiał do błyskawicznego wykorzystania.
  2. Pokaże Ci jak zacząć już za 5 minut. Bez zastanawiania się i marnowania czasu.
  3. Pokonasz perfekcjonizm i przestaniesz okładać na później.
  4. Dowiesz się jak pisać pracę 10 razy szybciej, stosując metodę Magistra na 5.
  5. Uprościliśmy temat, jak tylko się dało. Zrozumiesz, nawet jak nigdy nie pisałeś żadnej pracy.
  6. Przeczytasz w godzinę. Już nie musisz marnować czasu na dojazdy na uczelnie i seminaria.
  7. Dostęp w 30 sekund. Materiał dostaniesz w prosto na maila.
  8. Dostajesz dostęp do wszystkich aktualizacji. Ten produkt to mój absolutny priorytet. Cały czas go ulepszam i dodaje nowe materiały.
  9. Dużo przykładów. Nie wymyślasz nic od nowa.
  10. Schematy i wzory działania. Prowadzimy Cię jak po sznurku.
  11. Dodatkowe ćwiczenia. Zaczniesz działać już na 5 minut.
  12. Za cenę 4 kaw w Żabce. 

Pobieram teraz>>

Zobacz, jakie materiały mogę Ci jeszcze zaproponować:
–> Sklep Magistra na 5

✔ Przygotuj wstęp:
Wstęp do pracy dyplomowej. Jak go przygotować?

✔ Przygotuj zakończenie:
Jak napisać zakończenie do pracy dyplomowej?

Nie zapomnij o prezencie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Spis treści artykułu

Spis